Jä..a utlänning!

Den här incidenten hände för många år sedan när jag tog emot ett telefonsamtal på min dåvarande arbetsplats. Det var en upprörd kund som förklarade att hen inte under några omständigheter ville bli betjänad av den jä..a utlänning som hen precis hade pratat med.

Jag gjorde mitt bästa.

Medan kunden gjorde en beställning av mig fortsatte hen att uttrycka sin åsikt om min kollega. Det var hårda och elaka ord. “Sådana skulle för helv..e inte få arbeta med det här och det gick ju inte att förstå ett jä..a dugg ” dundrade det i mitt öra. Jag blev överraskad av hela situationen och kände mig väldigt obekväm. Visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det, men jag gjorde mitt bästa. Det fanns inte heller utrymme för mig att säga något då ilskan ökade hos kunden allteftersom samtalet fortskred.

När vi var klara krävde kunden att det var jag som skulle ta emot betalningen när hen inom kort skulle komma in i butiken.

Såg förvirringen.

Efter ca en halvtimme klev en person in genom dörren som gick rakt fram till min kollega och frågade efter mig. Min kollega log välkomnande och pekade sedan på mig. Jag såg förvirringen hos kunden och det blev tydligt att hen blev obekväm i takt med att den röda färgen i ansiktet ökade. Jag hälsade kunden välkommen, hämtade beställningen, tog betalt och önskade en fortsatt trevlig dag.

Förutfattad mening.

Vad den här kunden inte visste var att min kollega som var vit, var född i ett annat europeiskt land och pratade med brytning. Medan jag som är adopterad från Indien pratade flytande svenska. Kunden försatte sig själv i en obekväm situation till följd av sin förutfattade mening om utlandsfödda.

Jag bemötte den här kunden på samma sätt som vilken kund som helst och det är jag stolt över.
Vi är alla lika värda – det finns inga undantag.

Dela

2 reaktioner på ”Jä..a utlänning!”

  1. Ja, vi är alla lika värda! Det spelar ingen roll varifrån man kommer, hur man ser ut eller vilken religionman bekänner sig till. Vad som däremot betyder något är hur man beter sig. Idioter finns i alla former och kan komma från alla ställen. Man har ett stort eget ansvar i hur man bemöter andra människor. Och jag undrar om man inte kommer längre med att göra som du gjorde, behandla den otrevlige kunden som vilken kund som helst. Utan att påpeka det för kunden, att hens beteende är olämpligt och tråkigt. Den som har något innanför pannbenet tar sig en funderare och ändrar sig kanske. Idioterna kan ändå inte förstå.
    Väldigt imponerande dock att du behöll ditt proffsiga sätt! Tänkvärd text. Tack för att du delar med dig. ❤️

    1. Tankens Kraft

      Tack, jag tror att min “passivitet” berodde på flera orsaker. Dels för att jag tog det personligt då jag själv har utländskt ursprung och dels för att jag blev överrsakad av hela situationen. Jag visste inget annat sätt än att försöka vara professionell i min roll som säljare. Min förhoppning är som du skriver att kunden tog sig en funderare efter att hen insåg hur det låg till.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *