fbpx

Hösten är här

Löven har börjat skifta i färgerna och dagarna blir kortare. Hösten och mörkret tar över efter sommaren, det är dags att byta årstid. En del ser fram emot höstens mörka kvällar med tända ljus och en god bok. Medan andra tycker det är tungt och både stress och ångest ökar inför vad som är på gång. 

Strategier

Många isolerar sig och går inte ut lika mycket, har inte längre kraft att umgås på samma sätt som på sommaren och tankarna blir mörkare. En del börjar även ifrågasätta sitt liv och om det verkligen inte ska vara mer än så här…? Det kan vara svårt att sätta fingret på vad exakt det är som ger ångest och oro i kroppen.

Ett tips är att titta på hur måendet sett ut under året. Är det något som förändrats regelbundet vid vissa tider, som exempelvis hösten när mörkret kommer. Bästa sättet är att skriva ner reflektioner under hela året. Med en överblick blir det lättare att sätta upp en plan med strategier. 

Ställ några enkla frågor

Vad kan du förändra och vad kan du inte förändra?
Lägg din energi på det du faktiskt kan och vill förändra. Förbered dig, gör det själv eller ta hjälp och gör en aktiv förändring. Använd (ACT) acceptans för det du inte kan förändra.

Vad behöver du för att ladda energi under hösten?
Det är otroligt viktigt att hitta en balans, det kan vara så enkelt som att man planerar in en regelbunden fika med en kompis, en promenad eller att läsa en god bok. Ha gärna fler alternativ.

Aktivitet och vila

Hur får du in rörelse?
Någon sorts rörelse är också viktig och skulle kunna vara svar på frågan innan men jag lägger den som en enskild fråga för att den faktiskt är så viktig. Stresshormonet kortisol ökar vid träning men efteråt sjunker det till en lägre nivå vilket vi mår bra av. 

Vad behöver du göra för att få en bra sömn?
Se över rutinerna på kvällen, det är lättare att ändra på dem nu än senare långt in på hösten då rutinen redan har fått fäste. Hur mycket tittar du på mobilen och när? 

DU

Utgå ifrån dig själv och satsa på dig själv. Det är ingen annan som kan göra det åt dig. Har du en färdig nedskriven plan, gärna synlig på ett bra ställe ex i köket, är det lättare att hålla dig till upplägget än om du bara tänker att “det borde jag göra…” Involvera resten av familjen för att underlätta för er alla. Du tillför och presterar mycket mer om du själv mår bra, har en balans och väljer vad du vill lägga din energi på.
Varför inte ge det en chans, vad har du att förlora?
DU är viktig!

Jag brukar tillsammans med mina klienter ta reda på varför hösten känns jobbig. Därefter börjar vårt arbete med att först förstå och sedan förändra läget. 

Dela

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *