fbpx

Ångest

Visste du att mataffären är en plats där väldigt många upplever ångest?
De känner en ökad stress av tanken på att möta någon bekant, behöva säga hej och inleda ett samtal. De känner sig trängda av att inte kunna lämna affären eller matkön och är oroliga över att andra ska se att de kämpar med ångest.

En del väljer att åka till mataffären på tider som det är minst chans att möta någon eller så avstår de helt från att åka och låter någon anhörig göra handlingen istället. Upplevelsen av att inte veta i förväg vem eller vilka de kan komma att möta är mycket obehaglig.

Symptom

Ökad puls, tryck över bröstet, stickningar i fingrarna, illamående och yrsel är exempel på symptom. Det kan komma plötsligt och kraftfullt eller smygande och stigande. Att inte uppleva kontroll skapar oro som i sin tur ökar ångesten – det blir en ond cirkel.

Fyrkant

Ett tips för att minska en begynnande ångest är att ta sikte på något som har formen av en fyrkant, det spelar ingen roll hur stort eller litet det är. Följ sedan blicken längs med sidorna medan du växelvis andas och håller andan.

  1. Andas in under ca 3 sekunder medan ögat följer en sida.
  2. Håll andan i ca 3 sekunder samtidigt som du följer nästa sida.
  3. Andas ut under ca 3 sekunder medan du följer tredje sidan.
  4. Håll andan i ca 3 sekunder samtidigt som du följer sista sidan.
  5. Upprepa…

Genom att andas i fyrkant flyttas den hastiga andingen från bröstet till långsamma andetag ner i magen. Detta innebär att man syresätter sig rätt, kan se klarare på det som sker och hantera situationen lättare.

Dela

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *