Stresshantering med KBT

Kursen ger dig verktyg för att hindra och förebygga stress. Syftet med kursen är att förebygga ohälsa, den vänder sig till dig som upplever att det är svårt att få ihop alla "måsten" och "borden". Ibland är vi inte ens medvetna om det eller så vill vi helt enkelt inte erkänna för oss själva att livet rullar på i alldeles för hög fart. Problemen kan bl.a. visas genom nedstämdhet, huvudvärk, koncentrationssvårigheter m.m.

I kursen behandlas faktorer som påverkar beteendet och du som deltagare får möjlighet att ta reda på hur tanken eller känslan påverkar och leder till ett mindre önskvärt beteende. Många känner sig stärkta av att arbeta i grupp då man får ta del av andra liknande situationer. Träffarna startar med en stunds mindfullness så att alla får möjlighet att landa innan kursen sätter igång. Varje vecka tillförs ett nytt tema som ni fördjupar er i och sedan blir en del av hemuppgiften. Tanken med kursen är att du får i uppgift att prova på nya förhållningssätt och en stor del av kursen går därför ut på aktivt deltagande med övningar och diskussioner.

Kursen innehåller mängder med tips, råd, verktyg, reflektioner och inspiration för att uppnå en bättre balans mellan aktivitet och vila och ett bättre mående, allt ur ett kognitivt perspektiv.

Tidigare utvärderingar visar att deltagare som gått kursen har varit mycket nöjda.

Kommentarer från deltagare:
"Mindre ångest och hjärtklappning, känner mig lugnare och fått större livsglädje, mer självförtroende. Tack för en mycket bra och givande utbildning."

"Skulle absolut föreslå kursen som rehabåtgärd."

"Jag har sett fram emot onsdagarna och har ofta gått hem från kursen med god känsla i kroppen. Har fått konkreta tips på hur jag ska agera/tänka när jag känner mig stressad. Handledaren mycket bra, kunnig och har bidragit till ett tillåtande klimat i gruppen, inget är fel."

"Har varit en härlig kurs. Mått bra av att vara med. Fått djupare insikt och reflektion i det jag tidigare visste lite om och verktyg att använda i vardagen."

"Den här kursen räddade mitt liv, den gav mig styrka att orka vidare och stå upp för mig själv. Att ge mig själv tid och plats i mitt eget liv. När kursen började var jag suicidal men nu har jag fått insikt om min situation och ett hopp."

"ALLA, inte enbart de som är superstressade skulle jag rekommendera att gå den här kursen, det är verktyg för livet."

"Kursen har påverkat mig positivt i dialog, information och att bli lyssnad på i gruppen. Glädjefylld varje gång jag åkt hem."

"Fått med mig något värdefullt från varje kurstillfälle, blivit lugnare, medveten i olika situationer och andas MYCKET bättre."

"Gillar dina kurser."

"Vi är många på jobbet som skulle ha nytta av detta."

"Varje kurstillfälle har varit mycket intressant och givande. Att ha fått lära sig nya redskap i hur jag ska kunna hantera/undvika stress. Har fått ett nytt ”tänk” runt mig själv..."

"Du har en härlig personlighet, en energi och ett kvickt intellekt som jag inspireras av. Stresskursen har gett tid för återhämtning och trygghet vid en mötespunkt i veckan."

"Mycket användbart, intressant och praktiskt. Har känt att handledaren kunnat guida oss genom alla övningar på ett tryggt sätt. Det finns mycket bra information att ta del av som kommer fram här. Jag tänker inte alls lika negativt om mig själv. Jag har börjat agera istället för att flyta med i strömmen."

"Mycket bra innehåll som ger resultat. Att lära känna mig i stress, hur reagerar min kropp och vad jag ska göra."

"Skulle absolut rekommendera kollegor och vänner att gå denna kursen."

"Toppenbra och energigivande!"

"Du är duktig på att motivera och få en att känna att det är roligt att ta itu med sitt liv."

"Är väldigt nöjd och kursen är toppen och ger mig vad jag förväntat och mer därtill."

"Får konkreta råd/metoder att ta till när stresspåslaget är högt och det är skönt att ventilera i gruppen."

"Du är inspirerande och kunnig. Ger massor och kursen och du gör skillnad."

"Är ett andninghål i vardagen, älskar samlingsövningarna."

"Du är toppen! Du ger så bra tips och reflektioner på det vi talar om."

"Jag blir lugnare av att komma hit. En vilsam fristad från vardagen. Många användbara verktyg."

"Kommer på i vissa fall att "där har har jag kommit långt" då blir man glad."

"Skulle rekommendera kursen till alla chefer."

"Gillar din positiva utstrålning och acceptens."

"Skulle varmt rekommendera vän/ kollega att gå kursen."

"Du är mycket lyhörd, positiv, peppande, engagerande och väldigt kunnig och pedagogisk."

"Många viktiga och värdefulla insikter, kursen får mig att inse att det kan ske förändring :-)."


Antal träffar: 12 st.

I programmet erbjuds: Utbildad handledare i "Behandling av stress och utmattning med KBT" arbetsmaterial, handledning ur ett kognitivt perspektiv och diskussioner.

Företag eller privatperson spelar ingen roll, alla är välkomna!
Vid intresse vänligen kontakta oss.
Exempel på destruktiva
kamp- & flyktbeteenden:

Kamp
- Kör över andra
- Känner mig lätt ifrågasatt
- Pressar mig ofta över gränser

Flykt
- Undviker konflikter
- Ifrågasätter mig själv
- Svårt att sätta gränser
 Stress
Dölj menyn
Längst upp på sidan